thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
  
image
image

Titel — Een utopie in Hollands Siberië.

Datum — 8 December 2006.

Opdrachtgever — gevangenismuseum [1].

Website — www.gevangenismuse… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Johannes van den Bosch (1780-1844), een hooggeplaatste militair, had rond 1800 een nobel plan: Verzamel alle landlopers, bedelaars en wezen uit de grote steden en breng ze samen in een kolonie waar ze opgeleid worden tot boer en uiteindelijk een stukje land toegewezen krijgen om hun nieuwe bestaan vorm te geven. Via zijn imposante netwerk is het hem gelukt om deze Maatschappij van Weldadigheid op te richten. Maar zijn mooie plannen liepen anders dan hij wilde. Het hoge noorden bleek een Hollands Siberië waar niets was. De mensen leefden zeer primitief, stierven bij bosjes en honderden kinderen waren op zichzelf aangewezen. De tentoonstelling moest het contrast tussen plan en uitvoering duidelijk maken.
Resultaat Om het contrast tussen plan en uitvoering van de kolonie weer te geven, ontwierpen we twee werelden. De wereld van de Idealisten en de wereld van de Kolonisten. In de ruimte is het verschil in een oogopslag zichtbaar en voelbaar. Dertig uniformen met daarop naam, nummer en bijzonderheden van dertig zorgvuldig geselecteerde kolonisten hangen centraal in de ruimte. Ieder uniform verwijst naar de met nummer en naam gegraveerde eetborden op de ruim vijftien meter lange tafel die langs de muur staat. Verdeeld over de tafel zijn er gesproken geluidsfragmenten over de hardheid van het bestaan te horen. Erboven hangen dertig jute hangmatten die aan het plafond gehesen zijn, zoals gebruikelijk was om ruimte te besparen. Twee met sloophout omtimmerde plasmaschermen vertonen films die we maakten van acteurs die met beperkte middelen de koude grond bewerkten. Aan de andere muur bevinden zich de documenten, plannen en schilderijen van de Idealisten. Alles in goud gevat en hangend tegen kostbaar behang. De wanden waar de Kolonisten worden belicht maakten we van sloophout. Alle teksten in de tentoonstelling zijn zo ontworpen dat ze gemaakt hadden kunnen zijn door het naaiatelier dat destijds aanwezig was. Grofgesneden lappen katoen, met stempels bedrukt en met grove steek vastgenaaid aan jute.