Trefwoorden — educatie [6], nieuws [3], tentoonstellingen [11].
image

Titel — Museumbende beloont Koetshuis met maar liefst vier sterren.

Datum — 25 September 2005.

Opdrachtgever — haags historisch museum [4].

Website — avro.museumbende.n… Opent in Nieuw Venster .

* * * * * Al snel na de oplevering van het Koetshuis kreeg het Haags Historisch Museum bezoek van Avro's Museumbende Opent in Nieuw Venster
 
De tentoonstelling werd door hen beloond met vier sterren. We zijn trots op deze uitslag die trouwens niet tot stand had kunnen komen zonder de ideale samenwerking met de educatief medewerkster van het museum, Marianne Timmer.  
 
In het populaire jeugdprogramma Museumbende, wordt iedere aflevering met een andere smoes - maar altijd incognito - een museum bezocht en beoordeeld. Deze keer was het zogenaamd Rani Khan uit India, die sinds kort in Nederland woont en samen met zijn zoon, dochter en twee klasgenootjes naar het museum gaat om meer te weten te komen over de Nederlandse- en specifiek over de Haagse geschiedenis. 
 
Na een spannende en hilarische tocht, volgde uiteindelijk de beoordeling van de tentoonstelling. Er zijn maximaal vijf sterren te behalen en deze tentoonstelling kreeg er maar liefst vier.
Trefwoorden — audioprojecten [3], audiotours [2], geschiedenis [12], maatschappij [8], tentoonstellingen [11].
image
image

Titel — Met je koptelefoon op door het museum en nog wat leren ook.

Datum — 2 November 2005.

Opdrachtgevers — haags historisch museum [4], rijksmuseum [2].

Website — www.haagshistorisc… Opent in Nieuw Venster .

Video — audiotour hhm vanspeijk 01 (3.53 MB) Opent in Nieuw Venster .

Gebruik rechter-muisknop of control-click om mediabestanden te downloaden.

Opdracht Ontwikkel een audiotour bij de tentoonstelling 'Rijksmuseum aan de Hofvijver' (zie www.keen.nl/project/haag… Link ) waarin de Nederlandse geschiedenis tot leven komt voor drie verschillende doelgroepen. Kinderen tot 12 jaar, vanaf twaalf jaar en volwassenen moeten elk een eigen verhaallijn krijgen.
Resultaat Samen met het museum schreven we de scenario's en de teksten. We zochten de juiste acteurs voor de verschillende rollen en doken de studio in. Ondertussen werd gekozen voor een audiosysteem dat sensorgestuurd de juiste audiofragmenten aan de juiste doelgroep kan presenteren. Door als bezoeker aan het begin van de tentoonstelling met de ontvanger op de juiste sensor te richten, worden vanaf dan alleen die fragmenten afgespeeld die bij de leeftijdscategorie horen. Beluister de fragmenten door te klikken op deze link Beluister het fragment Opent in Nieuw Venster
Trefwoorden — audioprojecten [3], audiotours [2], geschiedenis [12], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], videoproducties [6], vitrines [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
  
image
image

Titel — Haags Historisch omgedoopt tot Rijksmuseum aan de Hofvijver.

Datum — 2 November 2005.

Opdrachtgevers — haags historisch museum [4], rijksmuseum [2].

Website — www.haagshistorisc… Opent in Nieuw Venster .

Video — audiotour hhm vanspeijk 01 (3.53 MB) Opent in Nieuw Venster .

Gebruik rechter-muisknop of control-click om mediabestanden te downloaden.

Opdracht Onder de titel "Rijksmuseum aan de Hofvijver" wilde het museum een groot deel van de collectie van de afdeling Nederlandse Geschiedenis van het Rijksmuseum Amsterdam aan het publiek tonen. Gedurende de verbouwing van het Rijksmuseum krijgt het Haags Historisch Museum deze belangrijke collectie in bruikleen. KEEN kreeg de opdracht om de vitrines, de belettering en de kleurstelling voor de acht zalen te ontwerpen. Daarnaast werd ons gevraagd om een audiotour te bedenken en te produceren voor kinderen tot 12 jaar, kinderen vanaf 12 jaar en volwassenen. Bovendien moesten er diverse films worden gemaakt waarvoor we de scripts schreven en de productie deden.
Resultaat Nederland wordt in één adem genoemd met water. We bedwongen het om land te winnen, door dijken te bouwen en verwierven faam en rijkdom door de wereldzeeën te bevaren. Water werd ons sleutelwoord voor het ontwerpen van de tentoonstelling. De tentoonstelling start met een AV-productie waarin de aanrollende zee in omgekeerde volgorde te zien is. De inspiratie voor de vitrines haalden we uit stukjes aangespoeld hout die we op het strand vonden. Prachtig bruin/grijs van kleur en weggesleten tussen de nerven, wat een geribbeld effect gaf. Dit effect hebben we nagebootst op al het hout van de vitrines. De kleuren van de wanden op de eerste verdieping kregen kleurschakeringen van de zee. De zalen op de verdieping werden in warme kleuren geschilderd, passend bij verworven rijkdom in diverse periodes van onze geschiedenis. Voor de laatste zaal ontwierpen we een staalconstructie als metafoor voor ons land in opbouw na de tweede wereldoorlog. In de constructie integreerden we twee grote projectieschermen waar twee verschillende AV-producties synchroon gepresenteerd worden. Over alle zalen verdeeld hebben we audiotours ontwikkeld voor drie verschillende doelgroepen.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image
image

Titel — Leeg koetshuis wordt sjieke salon.

Datum — 2 September 2005.

Opdrachtgever — haags historisch museum [4].

Website — www.haagshistorisc… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Op de binnenplaats van het Haags Historisch Museum bevindt zich het voormalig koetshuis met een begane grond en een kleine zolder. Een ideale plek voor een tentoonstelling over het leven in de 19e eeuw, gericht op leerlingen van de onderbouw. Aan KEEN de vraag om het volledig gestripte koetshuis om te toveren tot een heuse salon waar groepen ontvangen kunnen worden en een 'doe'-zolder waar een lesprogramma aan gekoppeld is.
Resultaat Typisch een opdracht waar onze harten sneller van gaan kloppen! In overleg met het museum ontwikkelden wij een concept dat zich zou richten op het verschil tussen arm en rijk. Naast het ontwerp en de inrichting schreven we scenario's voor zes korte films die we zelf produceerden. Deze geacteerde shorts blazen de tijd van toen nieuw leven in en worden gebruikt voor introducties en spelelementen. De introductiefilm in de salon werd zelfs ingenieus verdeeld over de spiegel, drie schilderijen en een fotolijstje. De vijf beelddragers reageren op elkaars inhoud. De zolder werd gevuld met typische uitvindingen uit die tijd. Een echte oldtimer kan worden aangeslingerd, waardoor de bestuurder achter de voorruit verschijnt en je toeroept 'ruim baan' te maken. Er is een beroepenspel wat met meerdere kinderen tegelijk gespeeld moet worden, een werkende telefooncentrale, een schooltje met interactief schoolbord, een huishoudster die je vraagt haar te helpen met haar boodschappen en een geluidenstoel met knoppen in plaats van knopen; druk ze in en er klinkt een typisch 19e eeuws geluid uit de radio. KEEN ontwierp bovendien het bijbehorende lesmateriaal. En als kroon op het werk, werd de tentoonstelling beloond met maar liefst vier sterren door het Avro-programma de Kunstbende. (zie www.keen.nl/project/muse… Link )