Trefwoorden — muziek [4], videoproducties [6].
image
image

Titel — If you can make it in The Hague, you can make it everywhere.

Datum — 10 Mei 2006.

Opdrachtgever — north sea jazz [4].

Video — trailer nsj ahoy (4.92 MB) Opent in Nieuw Venster .

Gebruik rechter-muisknop of control-click om mediabestanden te downloaden.

Opdracht Na dertig succesvolle jaren in Den Haag moest het North Sea jazz Festival wegens sloop van het Congres Centrum uitwijken naar Rotterdam. Voordat het zover was, gonsde het al van de geruchten dat het in Rotterdam nooit meer zo leuk zou worden als in Den Haag. De kersverse directeur van North Sea besloot dit gerucht te ontkrachten met een korte introductiefilm. Aan KEEN de opdracht om met een ludiek concept te komen om deze spannende verhuizing te ondersteunen.
Resultaat We wilden drie dingen benadrukken: Waar ter wereld het festival ook is, muzikanten willen er altijd spelen en elkaar ontmoeten; Rotterdam is een swingende stad; en inderdaad, Ahoy' daar is vast niets te beleven. De vier minuten durende introductiefilm laat vier muzikanten zien die op weg zijn naar Ahoy' voor hun optreden op het festival. Twee aan twee zie je ze reizen met de Rotterdamse metro. Er volgt een warme, enthousiaste ontmoeting, waarna het viertal op weg gaat naar Ahoy'. Lachend en swingend komen ze daar aan, zwaaien de deuren open en... er is helemaal niets. De trompettist zorgt voor de oplossing, waarmee aangegeven wordt dat de muzikanten op iedere locatie een North Sea-feestje kunnen bouwen. Deze productie is grotendeels in eigen huis gemaakt. We bedachten en schreven het script, we hebben de casting verzorgd, deden het filmwerk en de catering, monteerden de off-line versie en verzorgde de graphics. De muziek is van New Cool Collective Opent in Nieuw Venster .. Het resultaat is te bekijken door te klikken op de volgende link Bekijk de film Opent in Nieuw Venster
Trefwoorden — industriele projecten [7], muziek [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Paul Acket geëerd met naar hem vernoemde award.

Datum — 20 Juni 2006.

Opdrachtgever — north sea jazz [4].

Website — www.northseajazz.c… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Mojo Concerts - de organisator van het North Sea Jazz Festival - vroeg KEEN een award te ontwerpen ter vervanging van de Bird Award. De prestigieuze prijs zou vernoemd worden naar de in 1992 overleden oprichter van het festival; Paul Acket. De award wordt jaarlijks toegekend aan een artiest die meer erkenning verdient en aan een persoon die veel voor het festival of de jazz in het algemeen heeft betekend. Het ontwerp moest zowel gestalte geven aan de mens Paul Acket als aan jazzmuziek.
Resultaat Na het lezen van het boek 'Musicus zonder instrument' van de hand van Acket's dochter Karin en een gezellige en verhelderende lunch met Jos Acket, de weduwe van de promotor, stelde KEEN een programma van eisen op. Om de juiste afstand te kunnen bewaren werd besloten tot samenwerking met Lucas Lelieveld, kunstenaar en huisvriend van KEEN.  
 
Acket's karakteristieke eigenschappen werden gekoppeld aan zijn houding naar zijn geliefde jazzmuzikanten; warm en betrokken, en wanneer nodig zakelijk en standvastig. Honderden schetsen gingen vooraf aan de uiteindelijke vorm; een abstracte, uit essenhout gesneden figuur, die de gelijkenis met de hals van een contrabas niet uit de weg gaat, omhelst een gelijkwaardige roestvrijstalen vorm. Een intense en hartstochtelijke ontmoeting tussen twee werelden die plaatsvindt op een gezoete hardstenen voetstuk. Een ode aan een bijzonder mens; humoristisch, warm, speels en ontwapenend.
Trefwoorden — geschiedenis [12], grafische projecten [11], kunst [6], muziek [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
   
image

Titel — Pas dertig jaar oud en nu al het overzicht van je leven.

Datum — 13 Mei 2005.

Opdrachtgevers — north sea jazz [4], universal music [1].

Website — www.northseajazz.c… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht In 2005 bestond het North Sea Jazz Festival precies dertig jaar. Universal Music wilde dat niet ongemerkt voorbij laten gaan en trok letterlijk alle registers open. Iedere artiest van het vermaarde Verve-label die tussen 1976 en 2005 acte de presence gaf op het festival moest een plek krijgen op deze unieke verzameling van maar liefst zes cd's. 
 
Wij kregen de opdracht om de verpakking te ontwerpen.
Resultaat Voor we aan de slag gingen kregen we van de platenmaatschappij een cd-rom met honderden beelden van artiesten. Verreweg de meeste beelden waren keurige studioportretten. Slechts enkele live-beelden waren beschikbaar. Omdat de sfeer van het festival in de muziek duidelijk waarneembaar is, besloten we uitsluitend fotografie van de festivalbezoekers toe te passen. Laten we nu net het jaar daarvoor - drie dagen lang - uitsluitend het publiek hebben gefotografeerd...
Trefwoorden — buitenprojecten [3], grafische projecten [11], huisstijl [6], muziek [4], webdesign [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
  
image
image

Titel — Wereldberoemd jazzfestival nog steeds blij met huisstijl.

Datum — 10 April 2001.

Opdrachtgever — north sea jazz [4].

Website — www.northseajazz.c… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht In 2001 vierde dit wereldwijd vermaarde jazzfestival haar 25-jarig bestaan en vond het tijd om haar visuele imago eens flink op te poetsen. Door de jaren heen hadden er veel mensen aan gewerkt, wat de eenheid niet ten goede kwam. Bovendien zag de organisatie een lichte visuele slijtage optreden ten opzichte van hun doorgaans sprankelende programma. Aan KEEN de eer om daar verandering in te brengen door de visuele identiteit nieuw leven in te blazen.
Resultaat De oorspronkelijke huisstijl van North Sea Jazz was nog gestoeld op de denkwijze van de jaren zeventig; Neem een logo en je hebt een huisstijl. Die oplossing blijkt vijfentwintig jaar later niet meer afdoende. Vandaag de dag heeft zelfs de bakker op de hoek een logo, dus moet er meer uit de kast getrokken worden. Toch zijn we aan dat logo begonnen. Het oorspronkelijk 'trompetschip' hebben we tot de essentie weten uit te kleden zodat een helder en modern beeldmerk ontstond; klaar voor de komende tien jaar. We ontwierpen een vormentaal en kozen een huisstijlkleur. De vormentaal bestaat uit een simpele groene balk met transparant daarover heen een schakering van grijze vlakjes die als 'herkenningsmelodie' toepasbaar is in iedere uiting. De huisstijlkleur werd een bijzondere groen; 'steamy green' gedoopt, als verwijzing naar de intense beleving van dit drukbezochte zomerfestival. We kozen een bijpassende letter en bedachten een oplossing voor de diversiteit aan beeldmateriaal dat van over de hele wereld aangeleverd wordt. Ieder beeld moest de uitstraling krijgen alsof het live gefotografeerd is; een zwarte achtergrond met de artiest die als het ware in het licht stapt. Zo ontstond een basis voor een huisstijl die al jaren in een enorme diversiteit aan uitingen blijft staan als een huis.