Trefwoorden — audioprojecten [3], audiotours [2], geschiedenis [12], maatschappij [8], tentoonstellingen [11].
image
image

Titel — Met je koptelefoon op door het museum en nog wat leren ook.

Datum — 2 November 2005.

Opdrachtgevers — haags historisch museum [4], rijksmuseum [2].

Website — www.haagshistorisc… Opent in Nieuw Venster .

Video — audiotour hhm vanspeijk 01 (3.53 MB) Opent in Nieuw Venster .

Gebruik rechter-muisknop of control-click om mediabestanden te downloaden.

Opdracht Ontwikkel een audiotour bij de tentoonstelling 'Rijksmuseum aan de Hofvijver' (zie www.keen.nl/project/haag… Link ) waarin de Nederlandse geschiedenis tot leven komt voor drie verschillende doelgroepen. Kinderen tot 12 jaar, vanaf twaalf jaar en volwassenen moeten elk een eigen verhaallijn krijgen.
Resultaat Samen met het museum schreven we de scenario's en de teksten. We zochten de juiste acteurs voor de verschillende rollen en doken de studio in. Ondertussen werd gekozen voor een audiosysteem dat sensorgestuurd de juiste audiofragmenten aan de juiste doelgroep kan presenteren. Door als bezoeker aan het begin van de tentoonstelling met de ontvanger op de juiste sensor te richten, worden vanaf dan alleen die fragmenten afgespeeld die bij de leeftijdscategorie horen. Beluister de fragmenten door te klikken op deze link Beluister het fragment Opent in Nieuw Venster
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
  
image
image

Titel — Een utopie in Hollands Siberië.

Datum — 8 December 2006.

Opdrachtgever — gevangenismuseum [1].

Website — www.gevangenismuse… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Johannes van den Bosch (1780-1844), een hooggeplaatste militair, had rond 1800 een nobel plan: Verzamel alle landlopers, bedelaars en wezen uit de grote steden en breng ze samen in een kolonie waar ze opgeleid worden tot boer en uiteindelijk een stukje land toegewezen krijgen om hun nieuwe bestaan vorm te geven. Via zijn imposante netwerk is het hem gelukt om deze Maatschappij van Weldadigheid op te richten. Maar zijn mooie plannen liepen anders dan hij wilde. Het hoge noorden bleek een Hollands Siberië waar niets was. De mensen leefden zeer primitief, stierven bij bosjes en honderden kinderen waren op zichzelf aangewezen. De tentoonstelling moest het contrast tussen plan en uitvoering duidelijk maken.
Resultaat Om het contrast tussen plan en uitvoering van de kolonie weer te geven, ontwierpen we twee werelden. De wereld van de Idealisten en de wereld van de Kolonisten. In de ruimte is het verschil in een oogopslag zichtbaar en voelbaar. Dertig uniformen met daarop naam, nummer en bijzonderheden van dertig zorgvuldig geselecteerde kolonisten hangen centraal in de ruimte. Ieder uniform verwijst naar de met nummer en naam gegraveerde eetborden op de ruim vijftien meter lange tafel die langs de muur staat. Verdeeld over de tafel zijn er gesproken geluidsfragmenten over de hardheid van het bestaan te horen. Erboven hangen dertig jute hangmatten die aan het plafond gehesen zijn, zoals gebruikelijk was om ruimte te besparen. Twee met sloophout omtimmerde plasmaschermen vertonen films die we maakten van acteurs die met beperkte middelen de koude grond bewerkten. Aan de andere muur bevinden zich de documenten, plannen en schilderijen van de Idealisten. Alles in goud gevat en hangend tegen kostbaar behang. De wanden waar de Kolonisten worden belicht maakten we van sloophout. Alle teksten in de tentoonstelling zijn zo ontworpen dat ze gemaakt hadden kunnen zijn door het naaiatelier dat destijds aanwezig was. Grofgesneden lappen katoen, met stempels bedrukt en met grove steek vastgenaaid aan jute.
Trefwoorden — audioprojecten [3], audiotours [2], geschiedenis [12], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], videoproducties [6], vitrines [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
  
image
image

Titel — Haags Historisch omgedoopt tot Rijksmuseum aan de Hofvijver.

Datum — 2 November 2005.

Opdrachtgevers — haags historisch museum [4], rijksmuseum [2].

Website — www.haagshistorisc… Opent in Nieuw Venster .

Video — audiotour hhm vanspeijk 01 (3.53 MB) Opent in Nieuw Venster .

Gebruik rechter-muisknop of control-click om mediabestanden te downloaden.

Opdracht Onder de titel "Rijksmuseum aan de Hofvijver" wilde het museum een groot deel van de collectie van de afdeling Nederlandse Geschiedenis van het Rijksmuseum Amsterdam aan het publiek tonen. Gedurende de verbouwing van het Rijksmuseum krijgt het Haags Historisch Museum deze belangrijke collectie in bruikleen. KEEN kreeg de opdracht om de vitrines, de belettering en de kleurstelling voor de acht zalen te ontwerpen. Daarnaast werd ons gevraagd om een audiotour te bedenken en te produceren voor kinderen tot 12 jaar, kinderen vanaf 12 jaar en volwassenen. Bovendien moesten er diverse films worden gemaakt waarvoor we de scripts schreven en de productie deden.
Resultaat Nederland wordt in één adem genoemd met water. We bedwongen het om land te winnen, door dijken te bouwen en verwierven faam en rijkdom door de wereldzeeën te bevaren. Water werd ons sleutelwoord voor het ontwerpen van de tentoonstelling. De tentoonstelling start met een AV-productie waarin de aanrollende zee in omgekeerde volgorde te zien is. De inspiratie voor de vitrines haalden we uit stukjes aangespoeld hout die we op het strand vonden. Prachtig bruin/grijs van kleur en weggesleten tussen de nerven, wat een geribbeld effect gaf. Dit effect hebben we nagebootst op al het hout van de vitrines. De kleuren van de wanden op de eerste verdieping kregen kleurschakeringen van de zee. De zalen op de verdieping werden in warme kleuren geschilderd, passend bij verworven rijkdom in diverse periodes van onze geschiedenis. Voor de laatste zaal ontwierpen we een staalconstructie als metafoor voor ons land in opbouw na de tweede wereldoorlog. In de constructie integreerden we twee grote projectieschermen waar twee verschillende AV-producties synchroon gepresenteerd worden. Over alle zalen verdeeld hebben we audiotours ontwikkeld voor drie verschillende doelgroepen.