Trefwoorden — belettering [2], educatie [6], geschiedenis [12], interactief onderzoek [1], kunst [6], maatschappij [8], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], verzamelen [1].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Een museum met een verzameldilemma.

Datum — 12 Juni 2007.

Opdrachtgever — rijksmuseum van oudheden [1].

Opdracht Er is veel discussie over de vraag wat musea wel en niet mogen doen. Mogen ze menselijke resten laten zien, of moeten ze deze laten rusten? Welke rol spelen de herkomst en de echtheid van een kunstvoorwerp? Moeten musea delen van hun collectie afstoten? 
 
Over al deze dilemma’s bij het verzamelen en exposeren van objecten ontwikkelde het Rijksmuseum van Oudheden de bijzondere tentoonstelling ‘Verboden te verzamelen?’. Het museum liet hierin duidelijke standpunten zien aan de hand van aansprekende voorbeelden en authentieke voorwerpen. Aan KEEN de vraag om er voor de bezoeker een uniek kijkje achter de schermen van te maken in een verrassende, interactieve expositie.
Resultaat Het RMO wilde het publiek laten kennismaken met de problematiek door middel van acht casussen met ieder een stelling en het standpunt van het RMO. Wij ontwierpen voor iedere casus een unieke, open kubus, ieder gemaakt van een ander materiaal. De bezoeker kon dwalen tussen bouwwerkjes van glas, karton, tadelakt, hoogglans HPL, matzwart gelakt hout etc.. Bovendien daagde de expositie de bezoekers uit om zelf een mening te vormen. Mag een museum Egyptische mummies exposeren? En objecten van een illegale opgraving? Hoe lang blijven aanspraken op verloren bezit uit de Tweede Wereldoorlog geldig? En mogen we een berg scherven restaureren om als ‘hele’ Griekse vaas te presenteren? Speciaal voor dit opinie-onderzoek ontwikkelde wij een bijzondere applicatie die een plek kreeg in de tentoonstelling. Een erg populair medium; in totaal werden 6354 stemmen geteld. Het museum bestudeerde de uitslagen en betrekt die bij de verdere uitwerking van zijn collectiebeleid.
Trefwoorden — belettering [2], educatie [6], geschiedenis [12], grafische projecten [11], maatschappij [8].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image
image

Titel — Cornelis de Witt - meyneedigh; vervallen van zijn digniteiten....

Datum — 19 November 2002.

Opdrachtgever — museum de gevangenpoort [1].

Website — www.gevangenpoort.… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Vroeger was alles beter. Een vergelijking die ons inziens niet opgaat voor de straffen die men vroeger kreeg opgelegd voor de meest onnozele vergrijpen. Voor landloperij kon je verbannen worden en wie dan nog niet wilde deugen en terugkwam binnen de stadsmuren kon rekenen op een splitsing van de neus (vul verder zelf in en kleur de plaatjes). Natuurlijk werd straf opgelegd aan een ieder die politiek gevaar vormde met als bekendste voorbeeld de openbare foltering en slachting van de gebroeders de Witt. Tussen 1506 en 1830 werden deze vonnissen uitgesproken in de examineerkamer van de Gevangenpoort in Den Haag. KEEN werd gevraagd iets te bedenken waardoor deze ellenlange reeks van veroordelingen inzichtelijk wordt voor bezoekers van museum de Gevangenpoort.
Resultaat De examineerkamer is helemaal in stijl. Je ziet als het ware de rechters zitten achter de zware eikenhouten tafel, neerkijkend op de gedaagde in de sobere banken vlak daarvoor. Een beeld dat opkomt in de fantasie van bezoekers bij het betreden van deze historische ruimte was ons meer waard dan het plaatsen van poppen of iets dergelijks. In plaats daarvan besloten we om een selectie te maken uit de enorme reeks van veroordelingen en deze in een handschrift op de omringende muren te schilderen. Zo ontstonden vijf lange, lugubere regels met namen, data en straffen.