Trefwoorden — belettering [2], educatie [6], geschiedenis [12], interactief onderzoek [1], kunst [6], maatschappij [8], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], verzamelen [1].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Een museum met een verzameldilemma.

Datum — 12 Juni 2007.

Opdrachtgever — rijksmuseum van oudheden [1].

Opdracht Er is veel discussie over de vraag wat musea wel en niet mogen doen. Mogen ze menselijke resten laten zien, of moeten ze deze laten rusten? Welke rol spelen de herkomst en de echtheid van een kunstvoorwerp? Moeten musea delen van hun collectie afstoten? 
 
Over al deze dilemma’s bij het verzamelen en exposeren van objecten ontwikkelde het Rijksmuseum van Oudheden de bijzondere tentoonstelling ‘Verboden te verzamelen?’. Het museum liet hierin duidelijke standpunten zien aan de hand van aansprekende voorbeelden en authentieke voorwerpen. Aan KEEN de vraag om er voor de bezoeker een uniek kijkje achter de schermen van te maken in een verrassende, interactieve expositie.
Resultaat Het RMO wilde het publiek laten kennismaken met de problematiek door middel van acht casussen met ieder een stelling en het standpunt van het RMO. Wij ontwierpen voor iedere casus een unieke, open kubus, ieder gemaakt van een ander materiaal. De bezoeker kon dwalen tussen bouwwerkjes van glas, karton, tadelakt, hoogglans HPL, matzwart gelakt hout etc.. Bovendien daagde de expositie de bezoekers uit om zelf een mening te vormen. Mag een museum Egyptische mummies exposeren? En objecten van een illegale opgraving? Hoe lang blijven aanspraken op verloren bezit uit de Tweede Wereldoorlog geldig? En mogen we een berg scherven restaureren om als ‘hele’ Griekse vaas te presenteren? Speciaal voor dit opinie-onderzoek ontwikkelde wij een bijzondere applicatie die een plek kreeg in de tentoonstelling. Een erg populair medium; in totaal werden 6354 stemmen geteld. Het museum bestudeerde de uitslagen en betrekt die bij de verdere uitwerking van zijn collectiebeleid.
Trefwoorden — educatie [6], nieuws [3], tentoonstellingen [11].
image

Titel — Museumbende beloont Koetshuis met maar liefst vier sterren.

Datum — 25 September 2005.

Opdrachtgever — haags historisch museum [4].

Website — avro.museumbende.n… Opent in Nieuw Venster .

* * * * * Al snel na de oplevering van het Koetshuis kreeg het Haags Historisch Museum bezoek van Avro's Museumbende Opent in Nieuw Venster
 
De tentoonstelling werd door hen beloond met vier sterren. We zijn trots op deze uitslag die trouwens niet tot stand had kunnen komen zonder de ideale samenwerking met de educatief medewerkster van het museum, Marianne Timmer.  
 
In het populaire jeugdprogramma Museumbende, wordt iedere aflevering met een andere smoes - maar altijd incognito - een museum bezocht en beoordeeld. Deze keer was het zogenaamd Rani Khan uit India, die sinds kort in Nederland woont en samen met zijn zoon, dochter en twee klasgenootjes naar het museum gaat om meer te weten te komen over de Nederlandse- en specifiek over de Haagse geschiedenis. 
 
Na een spannende en hilarische tocht, volgde uiteindelijk de beoordeling van de tentoonstelling. Er zijn maximaal vijf sterren te behalen en deze tentoonstelling kreeg er maar liefst vier.
Trefwoorden — boeken [5], educatie [6], grafische projecten [11], videoproducties [6].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image
image

Titel — Er is niets zo praktisch als een goede theorie.

Datum — 5 Januari 2006.

Opdrachtgevers — museumvereniging [1], projectbureau els [1].

Website — www.museumverenigi… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Els Hoogstraat (1980) (zie www.elshoogstraat.nl Opent in Nieuw Venster ) studeerde in 2002 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem met een scriptie over de leerstijlen van Kolb. Zij benaderde Museumvereniging Amsterdam met het idee de leermethode toe te passen in de museale praktijk. Er werd besloten dat de interessante stof via een leerboek en een introductie-dvd bij de musea zouden komen. Aan KEEN de opdracht om hier een frisse en uitnodigende uitgave van te maken.
Resultaat We hebben heel wat gesprekken met Els Hoogstraat en co-schrijfster Annemarie Vels Heijn gevoerd om tot een helder geheel te komen. We kwamen uit op een boek met drie secties: 'Theorie', 'Van theorie naar praktijk' en 'Praktijk'. Iedere sectie werd voorafgegaan met een 'thinking-out-of-the-box-illustratie' om de lezer geprikkeld te houden. Omdat de theorie ervan uitgaat dat ieder mens vier leerstijlen doorloopt om nieuwe kennis goed op te nemen - de 'Dromer', de 'Denker', de 'Beslisser' en de 'Doener' - maar per individu een van die vier de dominante leerstijl is, bedachten we een verbeelding daarvan en introduceerden vier verschillende hoedjes. Ze fungeren als visuele ankerpunten in het boek en komen terug in de introductie-dvd. Al met al een geslaagd project, waar we onze kennis van boekontwerpen en videoproducties de vrije loop mochten laten.
Trefwoorden — belettering [2], educatie [6], geschiedenis [12], grafische projecten [11], maatschappij [8].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image
image

Titel — Cornelis de Witt - meyneedigh; vervallen van zijn digniteiten....

Datum — 19 November 2002.

Opdrachtgever — museum de gevangenpoort [1].

Website — www.gevangenpoort.… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Vroeger was alles beter. Een vergelijking die ons inziens niet opgaat voor de straffen die men vroeger kreeg opgelegd voor de meest onnozele vergrijpen. Voor landloperij kon je verbannen worden en wie dan nog niet wilde deugen en terugkwam binnen de stadsmuren kon rekenen op een splitsing van de neus (vul verder zelf in en kleur de plaatjes). Natuurlijk werd straf opgelegd aan een ieder die politiek gevaar vormde met als bekendste voorbeeld de openbare foltering en slachting van de gebroeders de Witt. Tussen 1506 en 1830 werden deze vonnissen uitgesproken in de examineerkamer van de Gevangenpoort in Den Haag. KEEN werd gevraagd iets te bedenken waardoor deze ellenlange reeks van veroordelingen inzichtelijk wordt voor bezoekers van museum de Gevangenpoort.
Resultaat De examineerkamer is helemaal in stijl. Je ziet als het ware de rechters zitten achter de zware eikenhouten tafel, neerkijkend op de gedaagde in de sobere banken vlak daarvoor. Een beeld dat opkomt in de fantasie van bezoekers bij het betreden van deze historische ruimte was ons meer waard dan het plaatsen van poppen of iets dergelijks. In plaats daarvan besloten we om een selectie te maken uit de enorme reeks van veroordelingen en deze in een handschrift op de omringende muren te schilderen. Zo ontstonden vijf lange, lugubere regels met namen, data en straffen.
Trefwoorden — educatie [6], geschiedenis [12], grafische projecten [11], maatschappij [8], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
   
image

Titel — VMBO-ers geboeid door tentoonstelling over migranten.

Datum — 14 Juni 2004.

Opdrachtgever — volksbuurtmuseum [1].

Opdracht Het Volksbuurtmuseum (nu opgeheven wegens subsidiestop, maar hopelijk binnenkort weer actief) was gevestigd midden in een wijk waar alle nationaliteiten samenleven. Bij uitstek een locatie voor een tentoonstelling over gelukzoekers, nieuwkomers en migranten. Het moest een opstelling worden over het onderwerp vanaf de slavernij (eind 17e eeuw) tot aan nu. Aan KEEN de taak om dit omvangrijke thema toegankelijk te maken voor een zeer gevarieerd publiek.
Resultaat We besloten om in drie tijdsvakken te werken; van 1800-1900, van 1900-1945 en van 1945-heden. De drie tijdsvakken kregen elk een eigen bruintint en werden met elkaar verbonden door een gestreepte balk. Deze grafische oplossing gaf het geheel samenhang en zorgde voor een warme sfeer. We plaatsten karakteristieke decors van stapels koffers, grote afbeeldingen, stapelbedden en twee levensgrote migranten die verstild de toekomst inkijken. Bij ieder tijdsvak plaatsten we een AV-installatie die meer informatie over de periode verstrekte. Hoewel het een klassieke opstelling was, deed deze tentoonstelling het zeer goed bij VMBO-leerlingen. Er kwamen enthousiaste berichten van groepen die er twee uur gefascineerd in gewerkt hadden.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image
image

Titel — Leeg koetshuis wordt sjieke salon.

Datum — 2 September 2005.

Opdrachtgever — haags historisch museum [4].

Website — www.haagshistorisc… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Op de binnenplaats van het Haags Historisch Museum bevindt zich het voormalig koetshuis met een begane grond en een kleine zolder. Een ideale plek voor een tentoonstelling over het leven in de 19e eeuw, gericht op leerlingen van de onderbouw. Aan KEEN de vraag om het volledig gestripte koetshuis om te toveren tot een heuse salon waar groepen ontvangen kunnen worden en een 'doe'-zolder waar een lesprogramma aan gekoppeld is.
Resultaat Typisch een opdracht waar onze harten sneller van gaan kloppen! In overleg met het museum ontwikkelden wij een concept dat zich zou richten op het verschil tussen arm en rijk. Naast het ontwerp en de inrichting schreven we scenario's voor zes korte films die we zelf produceerden. Deze geacteerde shorts blazen de tijd van toen nieuw leven in en worden gebruikt voor introducties en spelelementen. De introductiefilm in de salon werd zelfs ingenieus verdeeld over de spiegel, drie schilderijen en een fotolijstje. De vijf beelddragers reageren op elkaars inhoud. De zolder werd gevuld met typische uitvindingen uit die tijd. Een echte oldtimer kan worden aangeslingerd, waardoor de bestuurder achter de voorruit verschijnt en je toeroept 'ruim baan' te maken. Er is een beroepenspel wat met meerdere kinderen tegelijk gespeeld moet worden, een werkende telefooncentrale, een schooltje met interactief schoolbord, een huishoudster die je vraagt haar te helpen met haar boodschappen en een geluidenstoel met knoppen in plaats van knopen; druk ze in en er klinkt een typisch 19e eeuws geluid uit de radio. KEEN ontwierp bovendien het bijbehorende lesmateriaal. En als kroon op het werk, werd de tentoonstelling beloond met maar liefst vier sterren door het Avro-programma de Kunstbende. (zie www.keen.nl/project/muse… Link )