Trefwoorden — creatieve economie [2], creatieve stad [3], grafische projecten [11], huisstijl [6], kunst [6], maatschappij [8], sociale cohesie [3].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Vanuit filtercirkels ontstaan de mooiste dingen.

Datum — 15 Februari 2007.

Opdrachtgever — dbccreates [2].

Website — www.dbccreates.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht DBCcreates is een bedrijf dat kunst en organisaties samenbrengt voor een beter welzijn op cultureel en economisch gebied. Zij koppelen bedrijven en overheid aan kunstenaars en creatieven en andersom. KEEN kreeg de opdracht van dit dynamische bedrijf om een passende huisstijl te ontwerpen waarbij een frisse website (zie www.keen.nl/project/dbcc… Link ) natuurlijk niet mag ontbreken.
Resultaat Uitgangspunt voor de huisstijl vormt een patroon van cirkels dat staat voor 'filteren'. Dat is wat het bedrijf doet. Het filtert alle relevante informatie van de creatief en vertaald dat op de juiste manier voor het ontvangende bedrijf en vice versa. Dit filterpatroon is zeer organisch en past zichzelf voortdurend aan nieuwe situaties aan. En vanuit die filtercirkels ontstaan de mooiste dingen...
Trefwoorden — boeken [5], educatie [6], grafische projecten [11], videoproducties [6].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image
image

Titel — Er is niets zo praktisch als een goede theorie.

Datum — 5 Januari 2006.

Opdrachtgevers — museumvereniging [1], projectbureau els [1].

Website — www.museumverenigi… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Els Hoogstraat (1980) (zie www.elshoogstraat.nl Opent in Nieuw Venster ) studeerde in 2002 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem met een scriptie over de leerstijlen van Kolb. Zij benaderde Museumvereniging Amsterdam met het idee de leermethode toe te passen in de museale praktijk. Er werd besloten dat de interessante stof via een leerboek en een introductie-dvd bij de musea zouden komen. Aan KEEN de opdracht om hier een frisse en uitnodigende uitgave van te maken.
Resultaat We hebben heel wat gesprekken met Els Hoogstraat en co-schrijfster Annemarie Vels Heijn gevoerd om tot een helder geheel te komen. We kwamen uit op een boek met drie secties: 'Theorie', 'Van theorie naar praktijk' en 'Praktijk'. Iedere sectie werd voorafgegaan met een 'thinking-out-of-the-box-illustratie' om de lezer geprikkeld te houden. Omdat de theorie ervan uitgaat dat ieder mens vier leerstijlen doorloopt om nieuwe kennis goed op te nemen - de 'Dromer', de 'Denker', de 'Beslisser' en de 'Doener' - maar per individu een van die vier de dominante leerstijl is, bedachten we een verbeelding daarvan en introduceerden vier verschillende hoedjes. Ze fungeren als visuele ankerpunten in het boek en komen terug in de introductie-dvd. Al met al een geslaagd project, waar we onze kennis van boekontwerpen en videoproducties de vrije loop mochten laten.
Trefwoorden — belettering [2], educatie [6], geschiedenis [12], grafische projecten [11], maatschappij [8].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image
image

Titel — Cornelis de Witt - meyneedigh; vervallen van zijn digniteiten....

Datum — 19 November 2002.

Opdrachtgever — museum de gevangenpoort [1].

Website — www.gevangenpoort.… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Vroeger was alles beter. Een vergelijking die ons inziens niet opgaat voor de straffen die men vroeger kreeg opgelegd voor de meest onnozele vergrijpen. Voor landloperij kon je verbannen worden en wie dan nog niet wilde deugen en terugkwam binnen de stadsmuren kon rekenen op een splitsing van de neus (vul verder zelf in en kleur de plaatjes). Natuurlijk werd straf opgelegd aan een ieder die politiek gevaar vormde met als bekendste voorbeeld de openbare foltering en slachting van de gebroeders de Witt. Tussen 1506 en 1830 werden deze vonnissen uitgesproken in de examineerkamer van de Gevangenpoort in Den Haag. KEEN werd gevraagd iets te bedenken waardoor deze ellenlange reeks van veroordelingen inzichtelijk wordt voor bezoekers van museum de Gevangenpoort.
Resultaat De examineerkamer is helemaal in stijl. Je ziet als het ware de rechters zitten achter de zware eikenhouten tafel, neerkijkend op de gedaagde in de sobere banken vlak daarvoor. Een beeld dat opkomt in de fantasie van bezoekers bij het betreden van deze historische ruimte was ons meer waard dan het plaatsen van poppen of iets dergelijks. In plaats daarvan besloten we om een selectie te maken uit de enorme reeks van veroordelingen en deze in een handschrift op de omringende muren te schilderen. Zo ontstonden vijf lange, lugubere regels met namen, data en straffen.
Trefwoorden — grafische projecten [11], huisstijl [6].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Hagenaars koppen huisstijl van Rotterdams bureau in.

Datum — 15 Maart 2006.

Opdrachtgever — buro kop [1].

Website — www.burokop.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Buro Kop is de nieuwste aanwinst in tekstschrijversland. Van meet af aan onderscheidt het bureau zich met verfrissend taalgebruik. Scherpe one-liners in de nu al vermaarde KopCards, bondige teksten voor het internet, sappige concepten en dito teksten voor advertenties en lekkerlezende long copy. Echt 'op z'n Rotterdams' zullen we maar zeggen: 'niet lullen maar poetsen'. In het kader van de interstedelijke betrekkingen vroeg dit Rotterdamse bureau aan het Haagse KEEN een huisstijl te ontwerpen.
Resultaat Om geheel in de no-nonsense sfeer van Rotterdam te blijven, wilden we een huisstijl creëren die uitgaat van het metier van een tekstschrijver. Het werd een huisstijl die uitsluitend bestaat uit tekst en grote koppen, met als visueel grapje de omgedraaide teksten op de achterkant van briefpapier, kaartjes en ander drukwerk. Uit deze opdracht ontstond vanzelf een hechte werkrelatie. Momenteel zijn we samen druk bezig om voor onze beider opdrachtgevers nieuwe concepten te ontwikkelen. Wordt vervolgd, dus.
Trefwoorden — educatie [6], geschiedenis [12], grafische projecten [11], maatschappij [8], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
   
image

Titel — VMBO-ers geboeid door tentoonstelling over migranten.

Datum — 14 Juni 2004.

Opdrachtgever — volksbuurtmuseum [1].

Opdracht Het Volksbuurtmuseum (nu opgeheven wegens subsidiestop, maar hopelijk binnenkort weer actief) was gevestigd midden in een wijk waar alle nationaliteiten samenleven. Bij uitstek een locatie voor een tentoonstelling over gelukzoekers, nieuwkomers en migranten. Het moest een opstelling worden over het onderwerp vanaf de slavernij (eind 17e eeuw) tot aan nu. Aan KEEN de taak om dit omvangrijke thema toegankelijk te maken voor een zeer gevarieerd publiek.
Resultaat We besloten om in drie tijdsvakken te werken; van 1800-1900, van 1900-1945 en van 1945-heden. De drie tijdsvakken kregen elk een eigen bruintint en werden met elkaar verbonden door een gestreepte balk. Deze grafische oplossing gaf het geheel samenhang en zorgde voor een warme sfeer. We plaatsten karakteristieke decors van stapels koffers, grote afbeeldingen, stapelbedden en twee levensgrote migranten die verstild de toekomst inkijken. Bij ieder tijdsvak plaatsten we een AV-installatie die meer informatie over de periode verstrekte. Hoewel het een klassieke opstelling was, deed deze tentoonstelling het zeer goed bij VMBO-leerlingen. Er kwamen enthousiaste berichten van groepen die er twee uur gefascineerd in gewerkt hadden.
Trefwoorden — grafische projecten [11], huisstijl [6], interactieve projecten [6], nieuws [3], webdesign [4].
image

Titel — KEEN 2.0 - nieuwe website.

Datum — 14 Januari 2007.

Website — www.keen.nl Opent in Nieuw Venster .

Audio — happy birthday (45 KB) Opent in Nieuw Venster .

Gebruik rechter-muisknop of control-click om mediabestanden te downloaden.

KEEN 2.0 Vanaf 2007 hebben we een nieuwe website! We hebben jarenlang veel plezier gehad van onze oude website, maar het was tijd voor vernieuwing - zeker gezien de explosieve ontwikkeling van Web 2.0 Opent in Nieuw Venster
 
Na een succesvolle testfase, zijn we vanaf heden officieel live. 
 
Om de diversiteit van onze activiteiten te benadrukken, zijn we bij de vormgeving uitgegaan van een virtuele archief- of verzameldoos, waar de bezoeker zich een beeld kan vormen van KEEN. Aan de hand van trefwoorden kunnen steeds nieuwe selecties van projecten worden gemaakt. 
 
Onze nieuwe website is vormgegeven en gerealiseerd door Joris Landman Opent in Nieuw Venster .
KEEN 2.1 Nog maar een paar dagen live, en meteen wordt de nieuwe site opgepikt - KEEN wordt genoemd op de volgende websites: 
 
One Pixel Army Opent in Nieuw Venster , Most Inspired Opent in Nieuw Venster , The Daily Slurp Opent in Nieuw Venster , Dark Eye Opent in Nieuw Venster , CSS Clip Opent in Nieuw Venster , Blog Marks Opent in Nieuw Venster , Gouw.nu Opent in Nieuw Venster , Design Meltdown Opent in Nieuw Venster , Dr. Web Opent in Nieuw Venster , Smashing Magazine Opent in Nieuw Venster , Design Meltdown Opent in Nieuw Venster .
Trefwoorden — boeken [5], grafische projecten [11].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
  
image

Titel — De fascinaties van Boudewijn Büch.

Datum — 14 April 2006.

Opdrachtgever — letterkundig museum [2].

Website — www.letterkundigmu… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Naast het ontwerpen van de tentoonstelling over Boudewijn Büch (1948-2002) (zie www.keen.nl/project/boud… Link ) werd KEEN gevraagd een boek te ontwerpen waarin de fascinaties van de schrijver tot uiting zouden komen.
Resultaat Het werd een luxe uitgave met harde kaft, gestempelde linnen rug en een 72 pagina's tellend binnenwerk. "Geen letterkundig- of streekmuseum zal erin geïnteresseerd zijn" schreef hij ooit over zijn verzameling; niets is minder waar...
Trefwoorden — geschiedenis [12], grafische projecten [11], kunst [6], muziek [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
   
image

Titel — Pas dertig jaar oud en nu al het overzicht van je leven.

Datum — 13 Mei 2005.

Opdrachtgevers — north sea jazz [4], universal music [1].

Website — www.northseajazz.c… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht In 2005 bestond het North Sea Jazz Festival precies dertig jaar. Universal Music wilde dat niet ongemerkt voorbij laten gaan en trok letterlijk alle registers open. Iedere artiest van het vermaarde Verve-label die tussen 1976 en 2005 acte de presence gaf op het festival moest een plek krijgen op deze unieke verzameling van maar liefst zes cd's. 
 
Wij kregen de opdracht om de verpakking te ontwerpen.
Resultaat Voor we aan de slag gingen kregen we van de platenmaatschappij een cd-rom met honderden beelden van artiesten. Verreweg de meeste beelden waren keurige studioportretten. Slechts enkele live-beelden waren beschikbaar. Omdat de sfeer van het festival in de muziek duidelijk waarneembaar is, besloten we uitsluitend fotografie van de festivalbezoekers toe te passen. Laten we nu net het jaar daarvoor - drie dagen lang - uitsluitend het publiek hebben gefotografeerd...
Trefwoorden — grafische projecten [11], huisstijl [6].
thumbnail
thumbnail
  
image

Titel — Dé onafhankelijke roltrap voor musea.

Datum — 10 April 2006.

Opdrachtgever — museumservice [2].

Website — www.museumservice.… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Ontwerp naast de website (zie www.keen.nl/project/muse… Link ) ook de andere huisstijldragers voor MuseumService.
Resultaat Trappenhuizen in musea brengen je naar de zalen, ze ontsluiten de inhoud van het museum. Die gedachte projecteerden we op de diensten die MuseumService aanbiedt; het ontsluiten van kennis. En om het de 'bezoeker' nog gerieflijker te maken, bied je ze extra service met een frisse groene roltrap.
Trefwoorden — boeken [5], grafische projecten [11].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Architectenbureau zondagochtend aan de koffie met gebak.

Datum — 12 Maart 2003.

Opdrachtgever — schippers architecten bna [1].

Website — www.schippers-bna.… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Schippers Architecten BNA is altijd zeer bescheiden wanneer het gaat om publiciteit zoeken. Dat siert ze, maar is tegelijk ook jammer, want ze lieten het jaar waarin ze 75 jaar bestonden onopgemerkt voorbijgaan. Een unieke kans om al die bijzondere projecten die door de jaren heen gerealiseerd zijn voor het voetlicht te brengen. Dat vond de nieuwe directie ook, dus werd er drie jaar na dato een bijzonder boek uitgebracht dat wij mochten ontwerpen.
Resultaat Voor dit jubileumboek vonden we een bijzondere fotograaf voor de projecten (Guus Rijven) en een kenner als schrijver (Victor Freijser). Geïnspireerd door elkaar ontstond de juiste sfeer; ongedwongen maar met een goed oog voor detail. De fotografie van de kantoren van Schippers Architecten namen we zelf voor onze rekening. Snapshot-achtige beelden die de no-nonsense houding van het bureau goed weergeven. Als klap op de vuurpijl trommelden we het voltallige personeel op om op een zondagochtend de zebrapadfoto te nemen met als achtergrond het rode gebouw dat ooit door de oude architect Schippers was ontworpen. En daarna met z'n allen naar Florencia voor koffie met gebak.
Trefwoorden — buitenprojecten [3], grafische projecten [11], huisstijl [6], muziek [4], webdesign [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
  
image
image

Titel — Wereldberoemd jazzfestival nog steeds blij met huisstijl.

Datum — 10 April 2001.

Opdrachtgever — north sea jazz [4].

Website — www.northseajazz.c… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht In 2001 vierde dit wereldwijd vermaarde jazzfestival haar 25-jarig bestaan en vond het tijd om haar visuele imago eens flink op te poetsen. Door de jaren heen hadden er veel mensen aan gewerkt, wat de eenheid niet ten goede kwam. Bovendien zag de organisatie een lichte visuele slijtage optreden ten opzichte van hun doorgaans sprankelende programma. Aan KEEN de eer om daar verandering in te brengen door de visuele identiteit nieuw leven in te blazen.
Resultaat De oorspronkelijke huisstijl van North Sea Jazz was nog gestoeld op de denkwijze van de jaren zeventig; Neem een logo en je hebt een huisstijl. Die oplossing blijkt vijfentwintig jaar later niet meer afdoende. Vandaag de dag heeft zelfs de bakker op de hoek een logo, dus moet er meer uit de kast getrokken worden. Toch zijn we aan dat logo begonnen. Het oorspronkelijk 'trompetschip' hebben we tot de essentie weten uit te kleden zodat een helder en modern beeldmerk ontstond; klaar voor de komende tien jaar. We ontwierpen een vormentaal en kozen een huisstijlkleur. De vormentaal bestaat uit een simpele groene balk met transparant daarover heen een schakering van grijze vlakjes die als 'herkenningsmelodie' toepasbaar is in iedere uiting. De huisstijlkleur werd een bijzondere groen; 'steamy green' gedoopt, als verwijzing naar de intense beleving van dit drukbezochte zomerfestival. We kozen een bijpassende letter en bedachten een oplossing voor de diversiteit aan beeldmateriaal dat van over de hele wereld aangeleverd wordt. Ieder beeld moest de uitstraling krijgen alsof het live gefotografeerd is; een zwarte achtergrond met de artiest die als het ware in het licht stapt. Zo ontstond een basis voor een huisstijl die al jaren in een enorme diversiteit aan uitingen blijft staan als een huis.