Trefwoorden — boeken [5], geschiedenis [12], industriele projecten [7], kunst [6], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], vitrines [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image
image

Titel — De betoverende kracht van de Hypnerotomachia Poliphili.

Datum — 21 September 2006.

Opdrachtgever — museum meermanno [2].

Website — www.meermanno.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Een van de meest bijzondere boeken van de vele duizenden boeken die Museum Meermanno rijk is, was hard aan restauratie toe. Het exemplaar van de eerste druk van de Hypnerotomachia Poliphili uit 1499, moest voor deze opknapbeurt geheel uit elkaar genomen worden. Besloten werd om van de nood een deugt te maken en liefhebbers middels een tentoonstelling de unieke kans te bieden om de losse drukvellen eens van heel dichtbij te bekijken. KEEN werd verzocht om speciale vitrines te ontwerpen en te realiseren waarin de waardevolle drukwerkjes veilig maar goed zichtbaar getoond kunnen worden.
Resultaat We ontwierpen een slank vitrinemeubel van een houtsoort die de zuurgraad van het papier niet aantast. De speciale UV-arme verlichting werd op elegante wijze aan de binnenzijde van de vitrine geplaatst, wat een spannend effect oplevert. Aan iedere vitrine - van de in totaal zes - werd een sterke loep toegevoegd die verschuifbaar is over de glazen afdekplaat. Gevat in hetzelfde hout als van de vitrinemeubels en voorzien van vilten voetjes tegen het krassen, bieden zij bezoekers de mogelijkheid om het unieke drukwerk in al zijn luister te bewonderen.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Denk Heineken en de wereld gaat draaien.

Datum — 10 Januari 2005.

Opdrachtgever — heineken [2].

Website — www.heinekenexperi… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Iedereen die wel eens een biertje drinkt, weet dat Heineken over de hele wereld vertegenwoordigd is. In het brouwerijmuseum, de Heineken Experience in Amsterdam, wilde Heineken benadrukken dat ze de wereld meer te bieden heeft dan bierbrouwen alleen. KEEN werd gevraagd een ontwerp te maken om dit kenbaar te maken aan het grote publiek.
Resultaat Om de belevingen en ervaringen in de Heineken Experience te versterken, wilden wij een multimediapresentatie maken waar de bezoeker fysiek iets mee kon doen. Heineken leverde ons een enorme reeks aan korte films uit alle windstreken, waar we samen een selectie uit maakten. Het resultaat van onze ideeën was een manshoge globe van semi-transparante kunststof die je met een ronde stang kunt draaien. Als de globe stopt, start er een film met geluid over het land waar de bezoeker op dat moment voor staat.
Trefwoorden — industriele projecten [7], muziek [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Paul Acket geëerd met naar hem vernoemde award.

Datum — 20 Juni 2006.

Opdrachtgever — north sea jazz [4].

Website — www.northseajazz.c… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Mojo Concerts - de organisator van het North Sea Jazz Festival - vroeg KEEN een award te ontwerpen ter vervanging van de Bird Award. De prestigieuze prijs zou vernoemd worden naar de in 1992 overleden oprichter van het festival; Paul Acket. De award wordt jaarlijks toegekend aan een artiest die meer erkenning verdient en aan een persoon die veel voor het festival of de jazz in het algemeen heeft betekend. Het ontwerp moest zowel gestalte geven aan de mens Paul Acket als aan jazzmuziek.
Resultaat Na het lezen van het boek 'Musicus zonder instrument' van de hand van Acket's dochter Karin en een gezellige en verhelderende lunch met Jos Acket, de weduwe van de promotor, stelde KEEN een programma van eisen op. Om de juiste afstand te kunnen bewaren werd besloten tot samenwerking met Lucas Lelieveld, kunstenaar en huisvriend van KEEN.  
 
Acket's karakteristieke eigenschappen werden gekoppeld aan zijn houding naar zijn geliefde jazzmuzikanten; warm en betrokken, en wanneer nodig zakelijk en standvastig. Honderden schetsen gingen vooraf aan de uiteindelijke vorm; een abstracte, uit essenhout gesneden figuur, die de gelijkenis met de hals van een contrabas niet uit de weg gaat, omhelst een gelijkwaardige roestvrijstalen vorm. Een intense en hartstochtelijke ontmoeting tussen twee werelden die plaatsvindt op een gezoete hardstenen voetstuk. Een ode aan een bijzonder mens; humoristisch, warm, speels en ontwapenend.
Trefwoorden — geschiedenis [12], industriele projecten [7], maatschappij [8], vitrines [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Waardevolle schatten veilig te bewonderen.

Datum — 20 Maart 2003.

Opdrachtgever — gemeentearchief amsterdam [1].

Website — gemeentearchief.am… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Ontwerp een compacte vitrine die het historisch archief veilig toegankelijk maakt voor publiek. Uiteraard moesten de te gebruiken materialen voldoen aan de emissie-eisen van het Instituut Collectie Nederland ICN.
Resultaat Geheel in stijl met het klassieke karakter van de zaal, ontwierpen we een modulaire vitrinekast met een glazen stolp voor grote boeken en exponaten en twaalf met glas afgedekte laden voor plattere documenten.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Moonrider - café op eenzame hoogte.

Datum — 29 September 2005.

Opdrachtgever — mobiel projectbureau optrek [1].

Website — www.optrektransvaa… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht De Japanse kunstenaar Tatsurou Bashi (woonachtig in Keulen, Duitsland) heeft op uitnodiging van mobiel projectbureau OpTrek voor de Haagse stadsvernieuwingswijk Transvaal het kunstproject MOONRIDER bedacht, een café dat aan een mobiele kraan omhoog gehesen kan worden.  
 
De mogelijkheid om vanuit grote hoogte naar beneden te kunnen kijken biedt oude en nieuwe bewoners de kans om hun perspectief op de wijk te veranderen. De afstand naar beneden en het bijzondere uitzicht schept ruimte voor reflectie. Tevens is het café een ruimte voor ontmoeting, uitwisseling en kennismaking. Aan KEEN de vraag om dit idee vorm te geven en te realiseren.
Uitvoering Door bouwbedrijf BAM werden twee bouwketen tot een geheel gemaakt en op ons verzoek fuchsiaroze gespoten. We ontwierpen een dessin in contrasterend witte folie en het interieur met zitelementen, behang en minibar. Bij ieder raam hingen we een verrekijker met uittrekbaar krulsnoer.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
   
image
image

Titel — Tastbare herinneringen aan een vreselijke tijd.

Datum — 1 Mei 2004.

Opdrachtgever — museon [1].

Website — www.museon.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Het Museon in Den Haag wilde een tentoonstelling waarin kinderen (en volwassenen) van nu kunnen ervaren hoe het is om als kind in een oorlog te leven. Het museum had daarvoor bekende en onbekende Nederlanders gevraagd om hun herinneringen aan hun kindertijd tastbaar te maken via brieven en voorwerpen uit die tijd.
Resultaat Dit bleek een van de meest complexe tentoonstellingen te worden die we tot dan toe hadden gerealiseerd. Want met alleen de verhalen van de oorlogskinderen zou de bezoeker een te geromantiseerd beeld van de oorlog kunnen krijgen. Alle facetten die een oorlog zo afschuwelijk maken, moesten een plek krijgen in een ruimte van slechts tien bij tien meter om de verhalen in de juiste context te plaatsen. Er werd besloten om ieder oorlogskind een eigen vitrinekast te geven. Een kast die als een scheefgezakte zuil met donker glas in de grond lijkt weg te zakken. Door bij zo een kast op een grote vloerknop te stappen, krijgen bezoekers stapsgewijs de inhoud te zien via op voorwerpen gerichte spots die één voor één aan gaan. Wie gepakt wordt door een verhaal, krijgt verwijzingen naar een twee verdiepingen tellende, kamerbrede kast van tien meter breed en vijf meter hoog die tegen de achterwand van de zaal staat opgesteld. Achter meer dan negentig laden en kastjes gaat alles wat met de oorlog te maken heeft schuil in de vorm van originele tekeningen, voorwerpen, brieven en film- en audiofragmenten. Van verzetsstrijd tot NSB, van hongersnood tot bevrijding, van kinderen tot volwassenen. Links en rechts van de kast bevinden zich twee plaquettes met de namen van de duizenden Haagse kinderen die de oorlog niet hebben overleefd.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image
image

Titel — Leeg koetshuis wordt sjieke salon.

Datum — 2 September 2005.

Opdrachtgever — haags historisch museum [4].

Website — www.haagshistorisc… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Op de binnenplaats van het Haags Historisch Museum bevindt zich het voormalig koetshuis met een begane grond en een kleine zolder. Een ideale plek voor een tentoonstelling over het leven in de 19e eeuw, gericht op leerlingen van de onderbouw. Aan KEEN de vraag om het volledig gestripte koetshuis om te toveren tot een heuse salon waar groepen ontvangen kunnen worden en een 'doe'-zolder waar een lesprogramma aan gekoppeld is.
Resultaat Typisch een opdracht waar onze harten sneller van gaan kloppen! In overleg met het museum ontwikkelden wij een concept dat zich zou richten op het verschil tussen arm en rijk. Naast het ontwerp en de inrichting schreven we scenario's voor zes korte films die we zelf produceerden. Deze geacteerde shorts blazen de tijd van toen nieuw leven in en worden gebruikt voor introducties en spelelementen. De introductiefilm in de salon werd zelfs ingenieus verdeeld over de spiegel, drie schilderijen en een fotolijstje. De vijf beelddragers reageren op elkaars inhoud. De zolder werd gevuld met typische uitvindingen uit die tijd. Een echte oldtimer kan worden aangeslingerd, waardoor de bestuurder achter de voorruit verschijnt en je toeroept 'ruim baan' te maken. Er is een beroepenspel wat met meerdere kinderen tegelijk gespeeld moet worden, een werkende telefooncentrale, een schooltje met interactief schoolbord, een huishoudster die je vraagt haar te helpen met haar boodschappen en een geluidenstoel met knoppen in plaats van knopen; druk ze in en er klinkt een typisch 19e eeuws geluid uit de radio. KEEN ontwierp bovendien het bijbehorende lesmateriaal. En als kroon op het werk, werd de tentoonstelling beloond met maar liefst vier sterren door het Avro-programma de Kunstbende. (zie www.keen.nl/project/muse… Link )