Trefwoorden — belettering [2], educatie [6], geschiedenis [12], interactief onderzoek [1], kunst [6], maatschappij [8], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], verzamelen [1].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Een museum met een verzameldilemma.

Datum — 12 Juni 2007.

Opdrachtgever — rijksmuseum van oudheden [1].

Opdracht Er is veel discussie over de vraag wat musea wel en niet mogen doen. Mogen ze menselijke resten laten zien, of moeten ze deze laten rusten? Welke rol spelen de herkomst en de echtheid van een kunstvoorwerp? Moeten musea delen van hun collectie afstoten? 
 
Over al deze dilemma’s bij het verzamelen en exposeren van objecten ontwikkelde het Rijksmuseum van Oudheden de bijzondere tentoonstelling ‘Verboden te verzamelen?’. Het museum liet hierin duidelijke standpunten zien aan de hand van aansprekende voorbeelden en authentieke voorwerpen. Aan KEEN de vraag om er voor de bezoeker een uniek kijkje achter de schermen van te maken in een verrassende, interactieve expositie.
Resultaat Het RMO wilde het publiek laten kennismaken met de problematiek door middel van acht casussen met ieder een stelling en het standpunt van het RMO. Wij ontwierpen voor iedere casus een unieke, open kubus, ieder gemaakt van een ander materiaal. De bezoeker kon dwalen tussen bouwwerkjes van glas, karton, tadelakt, hoogglans HPL, matzwart gelakt hout etc.. Bovendien daagde de expositie de bezoekers uit om zelf een mening te vormen. Mag een museum Egyptische mummies exposeren? En objecten van een illegale opgraving? Hoe lang blijven aanspraken op verloren bezit uit de Tweede Wereldoorlog geldig? En mogen we een berg scherven restaureren om als ‘hele’ Griekse vaas te presenteren? Speciaal voor dit opinie-onderzoek ontwikkelde wij een bijzondere applicatie die een plek kreeg in de tentoonstelling. Een erg populair medium; in totaal werden 6354 stemmen geteld. Het museum bestudeerde de uitslagen en betrekt die bij de verdere uitwerking van zijn collectiebeleid.
Trefwoorden — boeken [5], geschiedenis [12], industriele projecten [7], kunst [6], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], vitrines [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image
image

Titel — De betoverende kracht van de Hypnerotomachia Poliphili.

Datum — 21 September 2006.

Opdrachtgever — museum meermanno [2].

Website — www.meermanno.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Een van de meest bijzondere boeken van de vele duizenden boeken die Museum Meermanno rijk is, was hard aan restauratie toe. Het exemplaar van de eerste druk van de Hypnerotomachia Poliphili uit 1499, moest voor deze opknapbeurt geheel uit elkaar genomen worden. Besloten werd om van de nood een deugt te maken en liefhebbers middels een tentoonstelling de unieke kans te bieden om de losse drukvellen eens van heel dichtbij te bekijken. KEEN werd verzocht om speciale vitrines te ontwerpen en te realiseren waarin de waardevolle drukwerkjes veilig maar goed zichtbaar getoond kunnen worden.
Resultaat We ontwierpen een slank vitrinemeubel van een houtsoort die de zuurgraad van het papier niet aantast. De speciale UV-arme verlichting werd op elegante wijze aan de binnenzijde van de vitrine geplaatst, wat een spannend effect oplevert. Aan iedere vitrine - van de in totaal zes - werd een sterke loep toegevoegd die verschuifbaar is over de glazen afdekplaat. Gevat in hetzelfde hout als van de vitrinemeubels en voorzien van vilten voetjes tegen het krassen, bieden zij bezoekers de mogelijkheid om het unieke drukwerk in al zijn luister te bewonderen.
Trefwoorden — creatieve economie [2], creatieve stad [3], grafische projecten [11], huisstijl [6], kunst [6], maatschappij [8], sociale cohesie [3].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Vanuit filtercirkels ontstaan de mooiste dingen.

Datum — 15 Februari 2007.

Opdrachtgever — dbccreates [2].

Website — www.dbccreates.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht DBCcreates is een bedrijf dat kunst en organisaties samenbrengt voor een beter welzijn op cultureel en economisch gebied. Zij koppelen bedrijven en overheid aan kunstenaars en creatieven en andersom. KEEN kreeg de opdracht van dit dynamische bedrijf om een passende huisstijl te ontwerpen waarbij een frisse website (zie www.keen.nl/project/dbcc… Link ) natuurlijk niet mag ontbreken.
Resultaat Uitgangspunt voor de huisstijl vormt een patroon van cirkels dat staat voor 'filteren'. Dat is wat het bedrijf doet. Het filtert alle relevante informatie van de creatief en vertaald dat op de juiste manier voor het ontvangende bedrijf en vice versa. Dit filterpatroon is zeer organisch en past zichzelf voortdurend aan nieuwe situaties aan. En vanuit die filtercirkels ontstaan de mooiste dingen...
thumbnail
thumbnail
  
image

Titel — Nieuwe website voor DBCcreates.

Datum — 15 Februari 2007.

Opdrachtgever — dbccreates [2].

Website — www.dbccreates.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht DBCcreates is een bedrijf dat kunst en organisaties samenbrengt voor een beter welzijn op cultureel en economisch gebied. Zij koppelen bedrijven en overheid aan kunstenaars en creatieven en andersom. KEEN kreeg de opdracht van dit dynamische bedrijf om een passende huisstijl (zie www.keen.nl/project/dbcc… Link ) te ontwerpen. Natuurlijk mag een goede website daarin niet ontbreken.
Resultaat Uitgangspunt voor de huisstijl en de website vormt een patroon van cirkels dat staat voor 'filteren'. Dat is wat het bedrijf doet. Het filtert alle relevante informatie van de creatief en vertaald dat op de juiste manier voor het ontvangende bedrijf en vice versa. Dit filterpatroon is zeer organisch en past zichzelf voortdurend aan nieuwe situaties aan. Bezoek DBCcreates Opent in Nieuw Venster .
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Moonrider - café op eenzame hoogte.

Datum — 29 September 2005.

Opdrachtgever — mobiel projectbureau optrek [1].

Website — www.optrektransvaa… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht De Japanse kunstenaar Tatsurou Bashi (woonachtig in Keulen, Duitsland) heeft op uitnodiging van mobiel projectbureau OpTrek voor de Haagse stadsvernieuwingswijk Transvaal het kunstproject MOONRIDER bedacht, een café dat aan een mobiele kraan omhoog gehesen kan worden.  
 
De mogelijkheid om vanuit grote hoogte naar beneden te kunnen kijken biedt oude en nieuwe bewoners de kans om hun perspectief op de wijk te veranderen. De afstand naar beneden en het bijzondere uitzicht schept ruimte voor reflectie. Tevens is het café een ruimte voor ontmoeting, uitwisseling en kennismaking. Aan KEEN de vraag om dit idee vorm te geven en te realiseren.
Uitvoering Door bouwbedrijf BAM werden twee bouwketen tot een geheel gemaakt en op ons verzoek fuchsiaroze gespoten. We ontwierpen een dessin in contrasterend witte folie en het interieur met zitelementen, behang en minibar. Bij ieder raam hingen we een verrekijker met uittrekbaar krulsnoer.
Trefwoorden — geschiedenis [12], grafische projecten [11], kunst [6], muziek [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
   
image

Titel — Pas dertig jaar oud en nu al het overzicht van je leven.

Datum — 13 Mei 2005.

Opdrachtgevers — north sea jazz [4], universal music [1].

Website — www.northseajazz.c… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht In 2005 bestond het North Sea Jazz Festival precies dertig jaar. Universal Music wilde dat niet ongemerkt voorbij laten gaan en trok letterlijk alle registers open. Iedere artiest van het vermaarde Verve-label die tussen 1976 en 2005 acte de presence gaf op het festival moest een plek krijgen op deze unieke verzameling van maar liefst zes cd's. 
 
Wij kregen de opdracht om de verpakking te ontwerpen.
Resultaat Voor we aan de slag gingen kregen we van de platenmaatschappij een cd-rom met honderden beelden van artiesten. Verreweg de meeste beelden waren keurige studioportretten. Slechts enkele live-beelden waren beschikbaar. Omdat de sfeer van het festival in de muziek duidelijk waarneembaar is, besloten we uitsluitend fotografie van de festivalbezoekers toe te passen. Laten we nu net het jaar daarvoor - drie dagen lang - uitsluitend het publiek hebben gefotografeerd...