Trefwoorden — belettering [2], educatie [6], geschiedenis [12], interactief onderzoek [1], kunst [6], maatschappij [8], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], verzamelen [1].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Een museum met een verzameldilemma.

Datum — 12 Juni 2007.

Opdrachtgever — rijksmuseum van oudheden [1].

Opdracht Er is veel discussie over de vraag wat musea wel en niet mogen doen. Mogen ze menselijke resten laten zien, of moeten ze deze laten rusten? Welke rol spelen de herkomst en de echtheid van een kunstvoorwerp? Moeten musea delen van hun collectie afstoten? 
 
Over al deze dilemma’s bij het verzamelen en exposeren van objecten ontwikkelde het Rijksmuseum van Oudheden de bijzondere tentoonstelling ‘Verboden te verzamelen?’. Het museum liet hierin duidelijke standpunten zien aan de hand van aansprekende voorbeelden en authentieke voorwerpen. Aan KEEN de vraag om er voor de bezoeker een uniek kijkje achter de schermen van te maken in een verrassende, interactieve expositie.
Resultaat Het RMO wilde het publiek laten kennismaken met de problematiek door middel van acht casussen met ieder een stelling en het standpunt van het RMO. Wij ontwierpen voor iedere casus een unieke, open kubus, ieder gemaakt van een ander materiaal. De bezoeker kon dwalen tussen bouwwerkjes van glas, karton, tadelakt, hoogglans HPL, matzwart gelakt hout etc.. Bovendien daagde de expositie de bezoekers uit om zelf een mening te vormen. Mag een museum Egyptische mummies exposeren? En objecten van een illegale opgraving? Hoe lang blijven aanspraken op verloren bezit uit de Tweede Wereldoorlog geldig? En mogen we een berg scherven restaureren om als ‘hele’ Griekse vaas te presenteren? Speciaal voor dit opinie-onderzoek ontwikkelde wij een bijzondere applicatie die een plek kreeg in de tentoonstelling. Een erg populair medium; in totaal werden 6354 stemmen geteld. Het museum bestudeerde de uitslagen en betrekt die bij de verdere uitwerking van zijn collectiebeleid.
Trefwoorden — creatieve economie [2], creatieve stad [3], grafische projecten [11], huisstijl [6], kunst [6], maatschappij [8], sociale cohesie [3].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Vanuit filtercirkels ontstaan de mooiste dingen.

Datum — 15 Februari 2007.

Opdrachtgever — dbccreates [2].

Website — www.dbccreates.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht DBCcreates is een bedrijf dat kunst en organisaties samenbrengt voor een beter welzijn op cultureel en economisch gebied. Zij koppelen bedrijven en overheid aan kunstenaars en creatieven en andersom. KEEN kreeg de opdracht van dit dynamische bedrijf om een passende huisstijl te ontwerpen waarbij een frisse website (zie www.keen.nl/project/dbcc… Link ) natuurlijk niet mag ontbreken.
Resultaat Uitgangspunt voor de huisstijl vormt een patroon van cirkels dat staat voor 'filteren'. Dat is wat het bedrijf doet. Het filtert alle relevante informatie van de creatief en vertaald dat op de juiste manier voor het ontvangende bedrijf en vice versa. Dit filterpatroon is zeer organisch en past zichzelf voortdurend aan nieuwe situaties aan. En vanuit die filtercirkels ontstaan de mooiste dingen...
Trefwoorden — audioprojecten [3], audiotours [2], geschiedenis [12], maatschappij [8], tentoonstellingen [11].
image
image

Titel — Met je koptelefoon op door het museum en nog wat leren ook.

Datum — 2 November 2005.

Opdrachtgevers — haags historisch museum [4], rijksmuseum [2].

Website — www.haagshistorisc… Opent in Nieuw Venster .

Video — audiotour hhm vanspeijk 01 (3.53 MB) Opent in Nieuw Venster .

Gebruik rechter-muisknop of control-click om mediabestanden te downloaden.

Opdracht Ontwikkel een audiotour bij de tentoonstelling 'Rijksmuseum aan de Hofvijver' (zie www.keen.nl/project/haag… Link ) waarin de Nederlandse geschiedenis tot leven komt voor drie verschillende doelgroepen. Kinderen tot 12 jaar, vanaf twaalf jaar en volwassenen moeten elk een eigen verhaallijn krijgen.
Resultaat Samen met het museum schreven we de scenario's en de teksten. We zochten de juiste acteurs voor de verschillende rollen en doken de studio in. Ondertussen werd gekozen voor een audiosysteem dat sensorgestuurd de juiste audiofragmenten aan de juiste doelgroep kan presenteren. Door als bezoeker aan het begin van de tentoonstelling met de ontvanger op de juiste sensor te richten, worden vanaf dan alleen die fragmenten afgespeeld die bij de leeftijdscategorie horen. Beluister de fragmenten door te klikken op deze link Beluister het fragment Opent in Nieuw Venster
thumbnail
thumbnail
  
image

Titel — Nieuwe website voor DBCcreates.

Datum — 15 Februari 2007.

Opdrachtgever — dbccreates [2].

Website — www.dbccreates.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht DBCcreates is een bedrijf dat kunst en organisaties samenbrengt voor een beter welzijn op cultureel en economisch gebied. Zij koppelen bedrijven en overheid aan kunstenaars en creatieven en andersom. KEEN kreeg de opdracht van dit dynamische bedrijf om een passende huisstijl (zie www.keen.nl/project/dbcc… Link ) te ontwerpen. Natuurlijk mag een goede website daarin niet ontbreken.
Resultaat Uitgangspunt voor de huisstijl en de website vormt een patroon van cirkels dat staat voor 'filteren'. Dat is wat het bedrijf doet. Het filtert alle relevante informatie van de creatief en vertaald dat op de juiste manier voor het ontvangende bedrijf en vice versa. Dit filterpatroon is zeer organisch en past zichzelf voortdurend aan nieuwe situaties aan. Bezoek DBCcreates Opent in Nieuw Venster .
Trefwoorden — belettering [2], educatie [6], geschiedenis [12], grafische projecten [11], maatschappij [8].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image
image

Titel — Cornelis de Witt - meyneedigh; vervallen van zijn digniteiten....

Datum — 19 November 2002.

Opdrachtgever — museum de gevangenpoort [1].

Website — www.gevangenpoort.… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Vroeger was alles beter. Een vergelijking die ons inziens niet opgaat voor de straffen die men vroeger kreeg opgelegd voor de meest onnozele vergrijpen. Voor landloperij kon je verbannen worden en wie dan nog niet wilde deugen en terugkwam binnen de stadsmuren kon rekenen op een splitsing van de neus (vul verder zelf in en kleur de plaatjes). Natuurlijk werd straf opgelegd aan een ieder die politiek gevaar vormde met als bekendste voorbeeld de openbare foltering en slachting van de gebroeders de Witt. Tussen 1506 en 1830 werden deze vonnissen uitgesproken in de examineerkamer van de Gevangenpoort in Den Haag. KEEN werd gevraagd iets te bedenken waardoor deze ellenlange reeks van veroordelingen inzichtelijk wordt voor bezoekers van museum de Gevangenpoort.
Resultaat De examineerkamer is helemaal in stijl. Je ziet als het ware de rechters zitten achter de zware eikenhouten tafel, neerkijkend op de gedaagde in de sobere banken vlak daarvoor. Een beeld dat opkomt in de fantasie van bezoekers bij het betreden van deze historische ruimte was ons meer waard dan het plaatsen van poppen of iets dergelijks. In plaats daarvan besloten we om een selectie te maken uit de enorme reeks van veroordelingen en deze in een handschrift op de omringende muren te schilderen. Zo ontstonden vijf lange, lugubere regels met namen, data en straffen.
Trefwoorden — geschiedenis [12], industriele projecten [7], maatschappij [8], vitrines [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Waardevolle schatten veilig te bewonderen.

Datum — 20 Maart 2003.

Opdrachtgever — gemeentearchief amsterdam [1].

Website — gemeentearchief.am… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Ontwerp een compacte vitrine die het historisch archief veilig toegankelijk maakt voor publiek. Uiteraard moesten de te gebruiken materialen voldoen aan de emissie-eisen van het Instituut Collectie Nederland ICN.
Resultaat Geheel in stijl met het klassieke karakter van de zaal, ontwierpen we een modulaire vitrinekast met een glazen stolp voor grote boeken en exponaten en twaalf met glas afgedekte laden voor plattere documenten.
Trefwoorden — educatie [6], geschiedenis [12], grafische projecten [11], maatschappij [8], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
   
image

Titel — VMBO-ers geboeid door tentoonstelling over migranten.

Datum — 14 Juni 2004.

Opdrachtgever — volksbuurtmuseum [1].

Opdracht Het Volksbuurtmuseum (nu opgeheven wegens subsidiestop, maar hopelijk binnenkort weer actief) was gevestigd midden in een wijk waar alle nationaliteiten samenleven. Bij uitstek een locatie voor een tentoonstelling over gelukzoekers, nieuwkomers en migranten. Het moest een opstelling worden over het onderwerp vanaf de slavernij (eind 17e eeuw) tot aan nu. Aan KEEN de taak om dit omvangrijke thema toegankelijk te maken voor een zeer gevarieerd publiek.
Resultaat We besloten om in drie tijdsvakken te werken; van 1800-1900, van 1900-1945 en van 1945-heden. De drie tijdsvakken kregen elk een eigen bruintint en werden met elkaar verbonden door een gestreepte balk. Deze grafische oplossing gaf het geheel samenhang en zorgde voor een warme sfeer. We plaatsten karakteristieke decors van stapels koffers, grote afbeeldingen, stapelbedden en twee levensgrote migranten die verstild de toekomst inkijken. Bij ieder tijdsvak plaatsten we een AV-installatie die meer informatie over de periode verstrekte. Hoewel het een klassieke opstelling was, deed deze tentoonstelling het zeer goed bij VMBO-leerlingen. Er kwamen enthousiaste berichten van groepen die er twee uur gefascineerd in gewerkt hadden.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
   
image
image

Titel — Tastbare herinneringen aan een vreselijke tijd.

Datum — 1 Mei 2004.

Opdrachtgever — museon [1].

Website — www.museon.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Het Museon in Den Haag wilde een tentoonstelling waarin kinderen (en volwassenen) van nu kunnen ervaren hoe het is om als kind in een oorlog te leven. Het museum had daarvoor bekende en onbekende Nederlanders gevraagd om hun herinneringen aan hun kindertijd tastbaar te maken via brieven en voorwerpen uit die tijd.
Resultaat Dit bleek een van de meest complexe tentoonstellingen te worden die we tot dan toe hadden gerealiseerd. Want met alleen de verhalen van de oorlogskinderen zou de bezoeker een te geromantiseerd beeld van de oorlog kunnen krijgen. Alle facetten die een oorlog zo afschuwelijk maken, moesten een plek krijgen in een ruimte van slechts tien bij tien meter om de verhalen in de juiste context te plaatsen. Er werd besloten om ieder oorlogskind een eigen vitrinekast te geven. Een kast die als een scheefgezakte zuil met donker glas in de grond lijkt weg te zakken. Door bij zo een kast op een grote vloerknop te stappen, krijgen bezoekers stapsgewijs de inhoud te zien via op voorwerpen gerichte spots die één voor één aan gaan. Wie gepakt wordt door een verhaal, krijgt verwijzingen naar een twee verdiepingen tellende, kamerbrede kast van tien meter breed en vijf meter hoog die tegen de achterwand van de zaal staat opgesteld. Achter meer dan negentig laden en kastjes gaat alles wat met de oorlog te maken heeft schuil in de vorm van originele tekeningen, voorwerpen, brieven en film- en audiofragmenten. Van verzetsstrijd tot NSB, van hongersnood tot bevrijding, van kinderen tot volwassenen. Links en rechts van de kast bevinden zich twee plaquettes met de namen van de duizenden Haagse kinderen die de oorlog niet hebben overleefd.