Trefwoorden — belettering [2], educatie [6], geschiedenis [12], interactief onderzoek [1], kunst [6], maatschappij [8], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], verzamelen [1].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Een museum met een verzameldilemma.

Datum — 12 Juni 2007.

Opdrachtgever — rijksmuseum van oudheden [1].

Opdracht Er is veel discussie over de vraag wat musea wel en niet mogen doen. Mogen ze menselijke resten laten zien, of moeten ze deze laten rusten? Welke rol spelen de herkomst en de echtheid van een kunstvoorwerp? Moeten musea delen van hun collectie afstoten? 
 
Over al deze dilemma’s bij het verzamelen en exposeren van objecten ontwikkelde het Rijksmuseum van Oudheden de bijzondere tentoonstelling ‘Verboden te verzamelen?’. Het museum liet hierin duidelijke standpunten zien aan de hand van aansprekende voorbeelden en authentieke voorwerpen. Aan KEEN de vraag om er voor de bezoeker een uniek kijkje achter de schermen van te maken in een verrassende, interactieve expositie.
Resultaat Het RMO wilde het publiek laten kennismaken met de problematiek door middel van acht casussen met ieder een stelling en het standpunt van het RMO. Wij ontwierpen voor iedere casus een unieke, open kubus, ieder gemaakt van een ander materiaal. De bezoeker kon dwalen tussen bouwwerkjes van glas, karton, tadelakt, hoogglans HPL, matzwart gelakt hout etc.. Bovendien daagde de expositie de bezoekers uit om zelf een mening te vormen. Mag een museum Egyptische mummies exposeren? En objecten van een illegale opgraving? Hoe lang blijven aanspraken op verloren bezit uit de Tweede Wereldoorlog geldig? En mogen we een berg scherven restaureren om als ‘hele’ Griekse vaas te presenteren? Speciaal voor dit opinie-onderzoek ontwikkelde wij een bijzondere applicatie die een plek kreeg in de tentoonstelling. Een erg populair medium; in totaal werden 6354 stemmen geteld. Het museum bestudeerde de uitslagen en betrekt die bij de verdere uitwerking van zijn collectiebeleid.
Trefwoorden — boeken [5], geschiedenis [12], industriele projecten [7], kunst [6], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], vitrines [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image
image

Titel — De betoverende kracht van de Hypnerotomachia Poliphili.

Datum — 21 September 2006.

Opdrachtgever — museum meermanno [2].

Website — www.meermanno.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Een van de meest bijzondere boeken van de vele duizenden boeken die Museum Meermanno rijk is, was hard aan restauratie toe. Het exemplaar van de eerste druk van de Hypnerotomachia Poliphili uit 1499, moest voor deze opknapbeurt geheel uit elkaar genomen worden. Besloten werd om van de nood een deugt te maken en liefhebbers middels een tentoonstelling de unieke kans te bieden om de losse drukvellen eens van heel dichtbij te bekijken. KEEN werd verzocht om speciale vitrines te ontwerpen en te realiseren waarin de waardevolle drukwerkjes veilig maar goed zichtbaar getoond kunnen worden.
Resultaat We ontwierpen een slank vitrinemeubel van een houtsoort die de zuurgraad van het papier niet aantast. De speciale UV-arme verlichting werd op elegante wijze aan de binnenzijde van de vitrine geplaatst, wat een spannend effect oplevert. Aan iedere vitrine - van de in totaal zes - werd een sterke loep toegevoegd die verschuifbaar is over de glazen afdekplaat. Gevat in hetzelfde hout als van de vitrinemeubels en voorzien van vilten voetjes tegen het krassen, bieden zij bezoekers de mogelijkheid om het unieke drukwerk in al zijn luister te bewonderen.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
  
image
image

Titel — Een utopie in Hollands Siberië.

Datum — 8 December 2006.

Opdrachtgever — gevangenismuseum [1].

Website — www.gevangenismuse… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Johannes van den Bosch (1780-1844), een hooggeplaatste militair, had rond 1800 een nobel plan: Verzamel alle landlopers, bedelaars en wezen uit de grote steden en breng ze samen in een kolonie waar ze opgeleid worden tot boer en uiteindelijk een stukje land toegewezen krijgen om hun nieuwe bestaan vorm te geven. Via zijn imposante netwerk is het hem gelukt om deze Maatschappij van Weldadigheid op te richten. Maar zijn mooie plannen liepen anders dan hij wilde. Het hoge noorden bleek een Hollands Siberië waar niets was. De mensen leefden zeer primitief, stierven bij bosjes en honderden kinderen waren op zichzelf aangewezen. De tentoonstelling moest het contrast tussen plan en uitvoering duidelijk maken.
Resultaat Om het contrast tussen plan en uitvoering van de kolonie weer te geven, ontwierpen we twee werelden. De wereld van de Idealisten en de wereld van de Kolonisten. In de ruimte is het verschil in een oogopslag zichtbaar en voelbaar. Dertig uniformen met daarop naam, nummer en bijzonderheden van dertig zorgvuldig geselecteerde kolonisten hangen centraal in de ruimte. Ieder uniform verwijst naar de met nummer en naam gegraveerde eetborden op de ruim vijftien meter lange tafel die langs de muur staat. Verdeeld over de tafel zijn er gesproken geluidsfragmenten over de hardheid van het bestaan te horen. Erboven hangen dertig jute hangmatten die aan het plafond gehesen zijn, zoals gebruikelijk was om ruimte te besparen. Twee met sloophout omtimmerde plasmaschermen vertonen films die we maakten van acteurs die met beperkte middelen de koude grond bewerkten. Aan de andere muur bevinden zich de documenten, plannen en schilderijen van de Idealisten. Alles in goud gevat en hangend tegen kostbaar behang. De wanden waar de Kolonisten worden belicht maakten we van sloophout. Alle teksten in de tentoonstelling zijn zo ontworpen dat ze gemaakt hadden kunnen zijn door het naaiatelier dat destijds aanwezig was. Grofgesneden lappen katoen, met stempels bedrukt en met grove steek vastgenaaid aan jute.
Trefwoorden — geschiedenis [12], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image

Titel — Vier generaties schijnen hun licht op honderdduizenden bezoekers.

Datum — 12 November 2000.

Opdrachtgever — heineken [2].

Website — www.heineken.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Heineken Experience is een bijzonder museum in de oude brouwerijen in Amsterdam. Jaarlijks goed voor vele honderdduizenden bezoekers uit de hele wereld, biedt dit museum een overzicht van de geschiedenis van het Heineken concern. Halverwege de tour wilde het museum eer betonen aan vier generaties bierbrouwers en wat ieder van hen toegevoegd heeft aan dit wereldberoemde biermerk. KEEN mocht zich ontfermen over het ontwerp.
Resultaat We ontwierpen allereerst een plan om de relatief kleine ruimte op een efficiënte wijze in te delen. Dit moest de enorme stroom mensen in goede banen leiden. De tentoonstelling kent nu vier ankerpunten, waar je als bezoeker de tijden van weleer en als laatste de huidige tijd beleeft. Veel authentiek beeldmateriaal, originele medailles en oorkondes, levensgrote advertenties en commercials stralen van de semi-transparante wanden die per ankerpunt de bezoekers in een andere kleur zetten.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
image

Titel — Moonrider - café op eenzame hoogte.

Datum — 29 September 2005.

Opdrachtgever — mobiel projectbureau optrek [1].

Website — www.optrektransvaa… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht De Japanse kunstenaar Tatsurou Bashi (woonachtig in Keulen, Duitsland) heeft op uitnodiging van mobiel projectbureau OpTrek voor de Haagse stadsvernieuwingswijk Transvaal het kunstproject MOONRIDER bedacht, een café dat aan een mobiele kraan omhoog gehesen kan worden.  
 
De mogelijkheid om vanuit grote hoogte naar beneden te kunnen kijken biedt oude en nieuwe bewoners de kans om hun perspectief op de wijk te veranderen. De afstand naar beneden en het bijzondere uitzicht schept ruimte voor reflectie. Tevens is het café een ruimte voor ontmoeting, uitwisseling en kennismaking. Aan KEEN de vraag om dit idee vorm te geven en te realiseren.
Uitvoering Door bouwbedrijf BAM werden twee bouwketen tot een geheel gemaakt en op ons verzoek fuchsiaroze gespoten. We ontwierpen een dessin in contrasterend witte folie en het interieur met zitelementen, behang en minibar. Bij ieder raam hingen we een verrekijker met uittrekbaar krulsnoer.
Trefwoorden — educatie [6], geschiedenis [12], grafische projecten [11], maatschappij [8], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
   
image

Titel — VMBO-ers geboeid door tentoonstelling over migranten.

Datum — 14 Juni 2004.

Opdrachtgever — volksbuurtmuseum [1].

Opdracht Het Volksbuurtmuseum (nu opgeheven wegens subsidiestop, maar hopelijk binnenkort weer actief) was gevestigd midden in een wijk waar alle nationaliteiten samenleven. Bij uitstek een locatie voor een tentoonstelling over gelukzoekers, nieuwkomers en migranten. Het moest een opstelling worden over het onderwerp vanaf de slavernij (eind 17e eeuw) tot aan nu. Aan KEEN de taak om dit omvangrijke thema toegankelijk te maken voor een zeer gevarieerd publiek.
Resultaat We besloten om in drie tijdsvakken te werken; van 1800-1900, van 1900-1945 en van 1945-heden. De drie tijdsvakken kregen elk een eigen bruintint en werden met elkaar verbonden door een gestreepte balk. Deze grafische oplossing gaf het geheel samenhang en zorgde voor een warme sfeer. We plaatsten karakteristieke decors van stapels koffers, grote afbeeldingen, stapelbedden en twee levensgrote migranten die verstild de toekomst inkijken. Bij ieder tijdsvak plaatsten we een AV-installatie die meer informatie over de periode verstrekte. Hoewel het een klassieke opstelling was, deed deze tentoonstelling het zeer goed bij VMBO-leerlingen. Er kwamen enthousiaste berichten van groepen die er twee uur gefascineerd in gewerkt hadden.
Trefwoorden — buitenprojecten [3], ruimtelijke projecten [11].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
  
image

Titel — Nieuw fenomeen: Steigercachet.

Datum — 22 September 2006.

Opdrachtgever — museum meermanno [2].

Website — www.meermanno.nl Opent in Nieuw Venster .

Probleem Twee weken voor de opening van de tentoonstelling 'Een droom van een boek. De betoverende kracht van de Hypnerotomachia Poliphili, Venetië 1499' had Museum Meermanno een ontsierend probleem. De steiger die de gehele gevel bedekte zou veel langer dan gepland blijven staan. Wat nu? KEEN kwam met de oplossing - maak van de nood een deugd - en een nieuw fenomeen was geboren; 'steigercachet'.
Oplossing Verwijzend naar de renaissancestijl van het unieke boek dat werd tentoongesteld sierden we de steiger op met roze pioenrozen en groene klimop. De trap naar de ingang kreeg een loper van gras en de beschermhulzen werden groen geschilderd. Het geheel werd gecompleteerd met een meshdoek van drie bij zes meter met de aankondiging van de tentoonstelling.
Trefwoorden — audioprojecten [3], audiotours [2], geschiedenis [12], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11], videoproducties [6], vitrines [4].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
  
image
image

Titel — Haags Historisch omgedoopt tot Rijksmuseum aan de Hofvijver.

Datum — 2 November 2005.

Opdrachtgevers — haags historisch museum [4], rijksmuseum [2].

Website — www.haagshistorisc… Opent in Nieuw Venster .

Video — audiotour hhm vanspeijk 01 (3.53 MB) Opent in Nieuw Venster .

Gebruik rechter-muisknop of control-click om mediabestanden te downloaden.

Opdracht Onder de titel "Rijksmuseum aan de Hofvijver" wilde het museum een groot deel van de collectie van de afdeling Nederlandse Geschiedenis van het Rijksmuseum Amsterdam aan het publiek tonen. Gedurende de verbouwing van het Rijksmuseum krijgt het Haags Historisch Museum deze belangrijke collectie in bruikleen. KEEN kreeg de opdracht om de vitrines, de belettering en de kleurstelling voor de acht zalen te ontwerpen. Daarnaast werd ons gevraagd om een audiotour te bedenken en te produceren voor kinderen tot 12 jaar, kinderen vanaf 12 jaar en volwassenen. Bovendien moesten er diverse films worden gemaakt waarvoor we de scripts schreven en de productie deden.
Resultaat Nederland wordt in één adem genoemd met water. We bedwongen het om land te winnen, door dijken te bouwen en verwierven faam en rijkdom door de wereldzeeën te bevaren. Water werd ons sleutelwoord voor het ontwerpen van de tentoonstelling. De tentoonstelling start met een AV-productie waarin de aanrollende zee in omgekeerde volgorde te zien is. De inspiratie voor de vitrines haalden we uit stukjes aangespoeld hout die we op het strand vonden. Prachtig bruin/grijs van kleur en weggesleten tussen de nerven, wat een geribbeld effect gaf. Dit effect hebben we nagebootst op al het hout van de vitrines. De kleuren van de wanden op de eerste verdieping kregen kleurschakeringen van de zee. De zalen op de verdieping werden in warme kleuren geschilderd, passend bij verworven rijkdom in diverse periodes van onze geschiedenis. Voor de laatste zaal ontwierpen we een staalconstructie als metafoor voor ons land in opbouw na de tweede wereldoorlog. In de constructie integreerden we twee grote projectieschermen waar twee verschillende AV-producties synchroon gepresenteerd worden. Over alle zalen verdeeld hebben we audiotours ontwikkeld voor drie verschillende doelgroepen.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
   
image
image

Titel — Tastbare herinneringen aan een vreselijke tijd.

Datum — 1 Mei 2004.

Opdrachtgever — museon [1].

Website — www.museon.nl Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Het Museon in Den Haag wilde een tentoonstelling waarin kinderen (en volwassenen) van nu kunnen ervaren hoe het is om als kind in een oorlog te leven. Het museum had daarvoor bekende en onbekende Nederlanders gevraagd om hun herinneringen aan hun kindertijd tastbaar te maken via brieven en voorwerpen uit die tijd.
Resultaat Dit bleek een van de meest complexe tentoonstellingen te worden die we tot dan toe hadden gerealiseerd. Want met alleen de verhalen van de oorlogskinderen zou de bezoeker een te geromantiseerd beeld van de oorlog kunnen krijgen. Alle facetten die een oorlog zo afschuwelijk maken, moesten een plek krijgen in een ruimte van slechts tien bij tien meter om de verhalen in de juiste context te plaatsen. Er werd besloten om ieder oorlogskind een eigen vitrinekast te geven. Een kast die als een scheefgezakte zuil met donker glas in de grond lijkt weg te zakken. Door bij zo een kast op een grote vloerknop te stappen, krijgen bezoekers stapsgewijs de inhoud te zien via op voorwerpen gerichte spots die één voor één aan gaan. Wie gepakt wordt door een verhaal, krijgt verwijzingen naar een twee verdiepingen tellende, kamerbrede kast van tien meter breed en vijf meter hoog die tegen de achterwand van de zaal staat opgesteld. Achter meer dan negentig laden en kastjes gaat alles wat met de oorlog te maken heeft schuil in de vorm van originele tekeningen, voorwerpen, brieven en film- en audiofragmenten. Van verzetsstrijd tot NSB, van hongersnood tot bevrijding, van kinderen tot volwassenen. Links en rechts van de kast bevinden zich twee plaquettes met de namen van de duizenden Haagse kinderen die de oorlog niet hebben overleefd.
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image
image

Titel — Leeg koetshuis wordt sjieke salon.

Datum — 2 September 2005.

Opdrachtgever — haags historisch museum [4].

Website — www.haagshistorisc… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Op de binnenplaats van het Haags Historisch Museum bevindt zich het voormalig koetshuis met een begane grond en een kleine zolder. Een ideale plek voor een tentoonstelling over het leven in de 19e eeuw, gericht op leerlingen van de onderbouw. Aan KEEN de vraag om het volledig gestripte koetshuis om te toveren tot een heuse salon waar groepen ontvangen kunnen worden en een 'doe'-zolder waar een lesprogramma aan gekoppeld is.
Resultaat Typisch een opdracht waar onze harten sneller van gaan kloppen! In overleg met het museum ontwikkelden wij een concept dat zich zou richten op het verschil tussen arm en rijk. Naast het ontwerp en de inrichting schreven we scenario's voor zes korte films die we zelf produceerden. Deze geacteerde shorts blazen de tijd van toen nieuw leven in en worden gebruikt voor introducties en spelelementen. De introductiefilm in de salon werd zelfs ingenieus verdeeld over de spiegel, drie schilderijen en een fotolijstje. De vijf beelddragers reageren op elkaars inhoud. De zolder werd gevuld met typische uitvindingen uit die tijd. Een echte oldtimer kan worden aangeslingerd, waardoor de bestuurder achter de voorruit verschijnt en je toeroept 'ruim baan' te maken. Er is een beroepenspel wat met meerdere kinderen tegelijk gespeeld moet worden, een werkende telefooncentrale, een schooltje met interactief schoolbord, een huishoudster die je vraagt haar te helpen met haar boodschappen en een geluidenstoel met knoppen in plaats van knopen; druk ze in en er klinkt een typisch 19e eeuws geluid uit de radio. KEEN ontwierp bovendien het bijbehorende lesmateriaal. En als kroon op het werk, werd de tentoonstelling beloond met maar liefst vier sterren door het Avro-programma de Kunstbende. (zie www.keen.nl/project/muse… Link )
Trefwoorden — boeken [5], ruimtelijke projecten [11], tentoonstellingen [11].
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
 
image

Titel — Boudewijn Büch herdacht met tentoonstelling.

Datum — 14 April 2006.

Opdrachtgever — letterkundig museum [2].

Website — www.letterkundigmu… Opent in Nieuw Venster .

Opdracht Ontwerp een tentoonstelling waarin de schrijver Boudewijn Büch (1948-2002) centraal staat. Uitgangspunt vormde zijn literaire archief waarin zijn fascinatie voor eilanden, de dood, het vaderschap, de Rolling Stones, Goethe en het verzamelen tot uiting komt.
Resultaat KEEN bedacht een opstelling waarin de schrijver zich zou hebben thuis gevoeld; een ruimte vol met boekenkasten, stijlvol gelakt in mahonie en per fascinatie gevuld met zijn nalatenschap. Iedere kast bevatte naast manuscripten, facsimile, tekeningen en voorwerpen bovendien uitschuifbare boeken waarin videofragmenten te zien waren. Op een lange leestafel werden al zijn uitgegeven boeken gepresenteerd en een geïntegreerde interactieve televisie toonde zijn meest opzienbarende interviews. Een glazen kamertje met daarin zijn bureau stond centraal. Zijn favoriete kleur 'kobalt blauw' werd gebruikt voor de wanden. Bij de tentoonstelling ontwierp KEEN de publicatie 'De Fascinaties van Boudewijn Büch'.